Changements in the bus timetables: Problems with school transport

It has come to the attention of DP MP André Bauler that there will be difficulties with school transport under the new timetables, especially with regards to the line 545 Heiderscheid-Ettelbruck. In fact, according to the new timetable, students arrive at school either much too early or too late. André Bauler has asked the responsible minister about this.

Fro

« En date du 19 novembre dernier, Monsieur le Ministre a annoncé certaines adaptations au niveau des transports en commun tant au niveau national qu’au niveau de la capitale, qui entreront en vigueur le 13 décembre.

Or, il s’avère que ces modifications risquent d’avoir un impact négatif sur certaines lignes de bus du transport scolaire à proprement parler. En effet, en ce qui concerne la ligne 545 Heiderscheid-Ettelbruck et vu les nouveaux horaires les élèves arrivent soit en retard à leur lycée (vers 08h03), soit une heure en avance (vers 07h05).

Au vu de ce qui précède, j’aimerais poser les questions suivantes à Monsieur le Ministre de la Mobilité et des Travaux publics :

  • Monsieur le Ministre est-il au courant de cette situation ?
  • Monsieur le Ministre entend-il remédier à cette situation dans les plus brefs délais ?
  • Monsieur le Ministre est-il au courant de situations similaires ? Dans l’affirmative, quelles autres lignes de bus du transport scolaire seront concernées ? »

Äntfert

L’honorable député demande des informations au sujet des adaptations réalisées en date du 13 décembre 2020 et de l’impact que ces adaptations auraient sur certaines courses scolaires :

  • Oui, je suis au courant qu’avec les nouvelles adaptations au réseau du RGTR, entrées en vigueur à partir du 13 décembre 2020, certaines courses scolaires sont impactées de façon à ce que les élèves arrivent soit en retard, soit une heure en avance à leur lycée.
  • Par conséquent mes services ont déjà réagi à la situation. En effet, en ce qui concerne la ligne 545 Heiderscheid-Ettelbruck, elle a été renforcée avec 2 courses supplémentaires (avis RGTR 2020/186 du 27 novembre 2020 et Avis RGTR 2020/192 du 14 décembre 2020).
  • Je suis également au courant que d’autres lignes de bus du transport scolaire sont directement concernées par l’impact de cette récente réorganisation. En conséquence, les lignes réorganisées 522, 536, 540, 560, 568, 571 et 572, ayant eu des modifications similaires, ont entretemps été renforcées avec des courses supplémentaires afin de garantir aux usagers et aux élèves une offre appropriée.

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

When will health checks be introduced at GPs?

The government’s coalition agreement provides for the introduction of regular health checks from the age of 30. DP MPs André Bauler and Carole Hartmann asked the Minister of Health how far the implementation of this initiative has progressed, whether special training courses will be offered for doctors and whether the DSP will be used in this context.

read more...

MILA successor

At the School Commission meeting on 17 June 2025, it was announced that the MILA literacy programme in German will be phased out and replaced by a new curriculum. Currently, only about 20 % of pupils still use it, as many teachers consider it outdated. Our PMs Gilles Baum and Barbara Agostino ask the Minister of Education about the upcoming changes, the timeline for implementation and the training planned for teachers.

read more...

Cooperation between the LNS and private laboratories and automation within the LNS

Biopsy analysis plays a crucial role in diagnosing serious diseases such as cancer. Despite certain improvements, waiting times at the LNS remain long, particularly in oncology, gynecology and dermatology – a heavy burden for patients. Our PMs Mandy Minella and Dr. Gérard Schockmel ask the Minister of Health what measures are planned regarding automation, digitalisation and possible cooperation with private laboratories.

read more...

Administrative burden in primary education

Despite the Ministry of Education’s efforts to simplify administrative tasks in primary schools, unions point to a growing bureaucratic burden on teachers. What is the actual situation on the ground, and how might artificial intelligence play a role? A parliamentary question from our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino seeks answers.

read more...