How does the government prevent digital exclusion ?

To ensure the digital inclusion of each citizen, the Ministry of Digitalisation organises trainings in the field of digital education. MP André Bauler asked the responsible minister about the success of this offer.

« Fin novembre a eu lieu le Forum interdisciplinaire sur l’inclusion numérique. Il constitue l’une des quarante initiatives prévues par le Plan d’action national d’inclusion numérique et réunit les acteurs de l’écosystème de l’inclusion numérique pour discuter différentes thématiques liées au sujet. À en croire le Ministère de la Digitalisation, la troisième édition de ce forum aurait connu un grand succès auprès des quelque 120 représentants d’associations et d’organismes dont les publics cibles sont ou risquent d’être confrontés au phénomène de l’exclusion numérique.

Dans ce contexte, j’aimerais poser les questions suivantes à Madame la Ministre de la Digitalisation :

  • Madame la Ministre peut-elle définir ou préciser la notion d’inclusion numérique ?
  • Madame la Ministre peut-elle dresser une liste des différents partenaires du ministère agissant dans le domaine de l’inclusion numérique ? Comment ce partenariat est-il organisé concrètement ? Quelles sont, le cas échéant, les modalités de financement ou de subsidiation en la matière ?
  • Combien de personnes ont profité des formations continues liées à l’inclusion numérique et proposées par le ministère ?
  • Dans quelle mesure le ministère a-t-il opté pour une approche de décentralisation géographique afin de sensibiliser et d’intégrer les citoyens vivant en milieu campagnard et demandeurs de formations spécifiques en relation avec l’inclusion numérique ? Quels sont les partenaires principaux du ministère dans les régions Est et Nord du pays ?
  • Comment se présente l’offre spécifique de formations continues à l’intention des personnes âgées de plus de 60 ans ? »

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

Administrative burden in primary education

Despite the Ministry of Education’s efforts to simplify administrative tasks in primary schools, unions point to a growing bureaucratic burden on teachers. What is the actual situation on the ground, and how might artificial intelligence play a role? A parliamentary question from our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino seeks answers.

read more...

Second classroom support staff and A-EBS in cycle 1 of primary education

To ensure more effective pedagogical differentiation from the start of schooling, the coalition agreement foresees the gradual introduction of a second classroom support worker in cycle 1. This second staff member could also play a key role in the rollout of Project Alpha, especially in preparing children for literacy in German or French. Furthermore, assistants for pupils with special educational needs (A-EBS) are set to ease the workload of specialised teachers. Our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino have submitted a parliamentary question to the Minister to clarify the implementation timeline and progress of these initiatives.

read more...

How many people suffer from anorexia?

In addition to obesity, anorexia is also a problem in our society. DP MPs André Bauler and Gilles Baum asked the Minister of Health, among other things, how many anorexia patients in Luxembourg had to be hospitalised, how long treatment lasts on average, and how treatment costs have developed over the last ten years.

read more...

No access to biological results in the LëtzHBM study?

As part of the LNS study ‘LëtzHBM’, biological and environmental samples are collected to determine the presence of chemical substances in private households. The results of the biological samples, unlike the environmental samples, are not systematically communicated to the participants.
DP MP Dr Gérard Schockmel has asked the Minister of Health why these results are not communicated and whether this is compatible with data protection regulations.

read more...