Extention of the Edward Steichen High School in Clervaux

The extension of the Edward Steichen High School in Clervaux is moving forward: During a recent committee meeting, the Ministry confirmed that the project planning has been finalized. The construction division within the Ministry has also been reinforced. Our MPs Barbara Agostino and André Bauler are now seeking details from the Minister on the school’s future capacity, the construction timeline, and remaining steps before work begins.

Question

« Vers la fin de l‘une des dernières réunions de la commission de l’Éducation nationale et de la Jeunesse, nous venons d’apprendre de la part de fonctionnaires du ministère que l’élaboration du projet de l’extension du Lycée E. Steichen à Clervaux a pu être finalisée. À cette occasion nous avons également appris que le service compétent du ministère appelé à accompagner des travaux de construction et de rénovation a été renforcé.

Dans ce contexte, nous aimerions poser les questions suivantes à Monsieur le Ministre de l’Éducation nationale, de l’Enfance et de la Jeunesse

  • Monsieur le Ministre peut-il informer sur le programme de construction relatif à l’extension du lycée (salles de classe, salles spéciales et d’accueil, …) ?
  • Combien d’élèves y pourront être enseignés ?
  • Quelles sont les questions qui restent à clarifier avant l’ouverture du chantier à proprement parler ?
  • Combien d’années les travaux de construction vont-ils prendre plus que probablement ?
  • Quelle a été l’évolution du nombre d’élèves inscrits au lycée de Clervaux depuis son ouverture ? »

Answer

Ad 1)

Le programme de construction relatif à l’extension du Lycée de Clervaux prévoit notamment :

  • 42 salles de classe ;
  • 17 salles spéciales ;
  • 4 ateliers ;
  • 2 salles dédiées aux activités sportives ;
  • 1 structure administrative ;
  • 1 restaurant scolaire d’une capacité de 220 places.

Ad 2)

La capacité d’accueil de l’extension est de 780 élèves ; le bâtiment existant ayant été construit pour 800 élèves, l’effectif total du lycée sera de 1 580 élèves.

Ad 3)

Le début des travaux est conditionné par l’adoption du projet de loi et la délivrance de toutes les autorisations requises, dont notamment le permis de construire et l’autorisation d’exploitation.

Ad 4)

La durée des travaux de construction est estimée à quelque 42 mois.

Ad 5)

Le tableau ci-dessous retrace l’évolution du nombre d’élèves inscrits au LESC depuis son ouverture.

2018/2019188
2019/2020388
2020/2021621
2021/2022765
2022/2023904
2023/2024984
2024/20251 026

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

When will health checks be introduced at GPs?

The government’s coalition agreement provides for the introduction of regular health checks from the age of 30. DP MPs André Bauler and Carole Hartmann asked the Minister of Health how far the implementation of this initiative has progressed, whether special training courses will be offered for doctors and whether the DSP will be used in this context.

read more...

MILA successor

At the School Commission meeting on 17 June 2025, it was announced that the MILA literacy programme in German will be phased out and replaced by a new curriculum. Currently, only about 20 % of pupils still use it, as many teachers consider it outdated. Our PMs Gilles Baum and Barbara Agostino ask the Minister of Education about the upcoming changes, the timeline for implementation and the training planned for teachers.

read more...

Cooperation between the LNS and private laboratories and automation within the LNS

Biopsy analysis plays a crucial role in diagnosing serious diseases such as cancer. Despite certain improvements, waiting times at the LNS remain long, particularly in oncology, gynecology and dermatology – a heavy burden for patients. Our PMs Mandy Minella and Dr. Gérard Schockmel ask the Minister of Health what measures are planned regarding automation, digitalisation and possible cooperation with private laboratories.

read more...

Administrative burden in primary education

Despite the Ministry of Education’s efforts to simplify administrative tasks in primary schools, unions point to a growing bureaucratic burden on teachers. What is the actual situation on the ground, and how might artificial intelligence play a role? A parliamentary question from our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino seeks answers.

read more...