The Covid helpline does not always work optimally

DP MP Gusty Graas has asked the Minister of Health, among other things, why the helpline does not inform you about your position in the queue.

Question

« La Helpline Covid, une initiative louable, est à la disposition des citoyens pour toutes les questions concernant le Covid-19 ou les vaccins.

Il semble toutefois que le service ne fonctionne pas toujours de manière optimale. Les appels restent souvent longtemps sans réponse et une indication du temps d’attente, une pratique d’ailleurs courante dans beaucoup d’entreprises, fait défaut.

À ce sujet, j’aimerais donc poser les questions suivantes à Madame la Ministre de la Santé :

  • Madame la Ministre, peut-elle me renseigner sur le nombre  de personnes travaillant actuellement à la Helpline Covid ?
  • Combien de personnes appellent chaque jour la Helpline Covid ?
  • Madame la Ministre, ne juge-t-elle pas utile que les appelants soient informés de leur position dans la file d’attente ? »

Answer

La helpline en relation avec la Covid-19 compte actuellement 29 ETP. A partir du 19 janvier prochain, elle sera cependant renforcée par 50 personnes supplémentaires auxquelles il a pu être fait appel via un marché public.

Le nombre d’appels dépend fortement du jour ainsi que de la situation épidémiologique. Par ailleurs, on constate une augmentation importante des appels suite à l’annonce de nouvelles dispositions légales ou de nouvelles recommandations sanitaires. Le nombre d’appels peut varier entre 1.500 et 12.500 appels par jour.

Au vu du nombre croissant d’appelants à la helpline, il est effectivement prévu, en parallèle à l’augmentation des ressources disponibles pour la gestion de la helpline, d’améliorer le dispositif afin de mieux servir les appelants. Cela peut notamment inclure l’option que les appelants soient informés du temps d’attente.

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

Administrative burden in primary education

Despite the Ministry of Education’s efforts to simplify administrative tasks in primary schools, unions point to a growing bureaucratic burden on teachers. What is the actual situation on the ground, and how might artificial intelligence play a role? A parliamentary question from our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino seeks answers.

read more...

Second classroom support staff and A-EBS in cycle 1 of primary education

To ensure more effective pedagogical differentiation from the start of schooling, the coalition agreement foresees the gradual introduction of a second classroom support worker in cycle 1. This second staff member could also play a key role in the rollout of Project Alpha, especially in preparing children for literacy in German or French. Furthermore, assistants for pupils with special educational needs (A-EBS) are set to ease the workload of specialised teachers. Our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino have submitted a parliamentary question to the Minister to clarify the implementation timeline and progress of these initiatives.

read more...

How many people suffer from anorexia?

In addition to obesity, anorexia is also a problem in our society. DP MPs André Bauler and Gilles Baum asked the Minister of Health, among other things, how many anorexia patients in Luxembourg had to be hospitalised, how long treatment lasts on average, and how treatment costs have developed over the last ten years.

read more...

No access to biological results in the LëtzHBM study?

As part of the LNS study ‘LëtzHBM’, biological and environmental samples are collected to determine the presence of chemical substances in private households. The results of the biological samples, unlike the environmental samples, are not systematically communicated to the participants.
DP MP Dr Gérard Schockmel has asked the Minister of Health why these results are not communicated and whether this is compatible with data protection regulations.

read more...