Why is it not possible to do an apprenticeship as a disabled worker?

Young people with a disability do not seem to be able to do an apprenticeship in Luxembourg and at the same time have the status of a disabled worker. DP MPs Corinne Cahen and Carole Hartmann have asked the relevant ministers why this is not possible and whether there are plans to remedy this situation?

Question

« En France, les travailleurs handicapés ont la possibilité de suivre un apprentissage. Pour répondre à leurs besoins spécifiques, ils peuvent bénéficier d’aménagements particuliers, tels que la mise à disposition de matériel pédagogique spécifique ou la possibilité de suivre une formation “à distance”.

Au Luxembourg, par contre, il ne semble pas possible pour un jeune en situation de handicap de bénéficier d’un statut de salarié handicapé pendant un apprentissage.

Dans ce contexte, nous aimerions poser les questions suivantes à Monsieur le Ministre du Travail et à Monsieur le Ministre de l’Éducation nationale, de l’Enfance et de la Jeunesse :

  • Pourquoi n’est-il pas possible pour un jeune en situation de handicap de faire un apprentissage tout en ayant le statut de salarié handicapé ?
  • Qu’en est-il des apprentissages en cours d’emploi ? Est-ce que d’autres dispositions sont prévues lorsque la personne bénéficie déjà du statut de salarié handicapé lorsqu’elle intègre un apprentissage en cours d’emploi ?
  • Est-il prévu de remédier à cette situation le plus rapidement possible afin de faciliter l’accès des personnes handicapées au marché du travail en général et aux apprentissages en particulier ? Dans l’affirmative, s’inspirerait-on du modèle français ? Dans la négative, pour quelles raisons ? »

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

When will health checks be introduced at GPs?

The government’s coalition agreement provides for the introduction of regular health checks from the age of 30. DP MPs André Bauler and Carole Hartmann asked the Minister of Health how far the implementation of this initiative has progressed, whether special training courses will be offered for doctors and whether the DSP will be used in this context.

read more...

MILA successor

At the School Commission meeting on 17 June 2025, it was announced that the MILA literacy programme in German will be phased out and replaced by a new curriculum. Currently, only about 20 % of pupils still use it, as many teachers consider it outdated. Our PMs Gilles Baum and Barbara Agostino ask the Minister of Education about the upcoming changes, the timeline for implementation and the training planned for teachers.

read more...

Cooperation between the LNS and private laboratories and automation within the LNS

Biopsy analysis plays a crucial role in diagnosing serious diseases such as cancer. Despite certain improvements, waiting times at the LNS remain long, particularly in oncology, gynecology and dermatology – a heavy burden for patients. Our PMs Mandy Minella and Dr. Gérard Schockmel ask the Minister of Health what measures are planned regarding automation, digitalisation and possible cooperation with private laboratories.

read more...

Administrative burden in primary education

Despite the Ministry of Education’s efforts to simplify administrative tasks in primary schools, unions point to a growing bureaucratic burden on teachers. What is the actual situation on the ground, and how might artificial intelligence play a role? A parliamentary question from our MPs Gilles Baum and Barbara Agostino seeks answers.

read more...